Beyond the Endless River/Border
Umjetničko-istraživačka rezidencija
Polygon - Centar za istraživanja i razvoj projekata u kulturi
Lela Vujanić, Lika/Hrvatska, Oktobar 2020


Lead:
U okviru umjetničko-istraživačke rezidencije, odnosno umjetničke ekspedicije za žene pod nazivom Beyon the Endless River, koju provodi Polygon – Centar za istraživanje i razvoj projekata u kulturi, geografski (i nikako drugačije) ograničene na prostor Like, Lela Vujanić pisala je o Odbijanju rada/Zaustavljanju vremena. Ekonomska marginaliziranost, društvena i kulturna usamljenost Like u životu Hrvatske, autorici je bila povod za promišljanje jedne dublje usamljenosti – onu koju osjećamo u odnosu na svoj rad i svoje vrijeme. Odbijanje rada pisano je u formi eseja, a Zaustavljanje vremena u formi crtica s konkretnog putovanja, zajedno čineći diptih naših (i ličkih) nevolja i snova.

O autorici:
Rođena u najgorem i najljepšem kvartu ikad – Željezari Sisak – gdje su umjetnici u udruženom radu lijevali skulpture od željeza, pa gdje god dođe baca na industrijske teme i estetike. Diplomirala filozofiju i komparativnu književnost u Zagrebu. U New York sletjela 2011, taman kad je počeo Occupy. Prestižnu Fulbright stipendiju iskoristila na nimalo prestižan način – posjećujući okupacije i proučavajući radikalne politike od istoka do zapada Amerike. Radila manično, mnogo različitih stvari – od organizacije festivala, konferencija o samoorganiziranju, produkcije opskurnih TV emisija i uređivanja marginalnih časopisa, poput 04, Megazin za hakiranje stvarnosti. Ponosna je članica Mreže antifašistkinja Zagreba. Print joj je tiha patnja, a društveni pokreti inspiracija. Ne može se odlučiti između potpunog ukidanja rada i svima dostupnog zaposlenja. Od rujna 2017. živi u Rijeci, ne zna skuhat’ ništa, a zadnje radno mjesto joj se zvalo Kuhinja.


Policija

Na cesti okruženoj gustom šumom koja od Korenice vodi ka Donjem Lapcu, gdje smo planirale stati i posjetiti partizansku bolnicu u Kamenskom (naivno se nadajući da postoji neka oznaka) u daljini vidimo policijski kombi. I on vidi nas. I odlučuje zaustaviti dvije žene same na cesti u Fiat Uno cabrio, starom dvadesetak godina, tu, usred ničega, i temeljito nas pretresti. Putovnice, osobne, dozvole, potvrde, zašto smo tu, kod koga smo i što namjeravamo. Provjerava, izmišlja probleme, zove šefa da se s njim savjetuje o našem neobičnom slučaju, samih žena usred Like, na ženskoj umjetničkoj ekspediciji. Čekamo. Nakon 10 minuta grupa od pet policajaca, njegovih drugova izlazi iz šume, razdrljenih košulja, kao krvoloci, nakon što su tukli i ponižavali one koje ne vidimo, one koji pokušavaju prijeći granicu i ući u Europu. Pretjerujem, znam. A možda i ne… Nakon pola sata čekanja, dozvoljen nam je prolaz. Policija će nam biti „za petama“ cijelo vrijeme boravka, patrolirajući u autima i kombijima ili samo čekajući, stražareći na raskrsnicama.


Policija

Na cesti okruženoj gustom šumom koja od Korenice vodi ka Donjem Lapcu, gdje smo planirale stati i posjetiti partizansku bolnicu u Kamenskom (naivno se nadajući da postoji neka oznaka) u daljini vidimo policijski kombi. I on vidi nas. I odlučuje zaustaviti dvije žene same na cesti u Fiat Uno cabrio, starom dvadesetak godina, tu, usred ničega, i temeljito nas pretresti. Putovnice, osobne, dozvole, potvrde, zašto smo tu, kod koga smo i što namjeravamo. Provjerava, izmišlja probleme, zove šefa da se s njim savjetuje o našem neobičnom slučaju, samih žena usred Like, na ženskoj umjetničkoj ekspediciji. Čekamo. Nakon 10 minuta grupa od pet policajaca, njegovih drugova izlazi iz šume, razdrljenih košulja, kao krvoloci, nakon što su tukli i ponižavali one koje ne vidimo, one koji pokušavaju prijeći granicu i ući u Europu. Pretjerujem, znam. A možda i ne… Nakon pola sata čekanja, dozvoljen nam je prolaz. Policija će nam biti „za petama“ cijelo vrijeme boravka, patrolirajući u autima i kombijima ili samo čekajući, stražareći na raskrsnicama.


Zimmer frei

U pravoj turističkoj maniri raspitujemo se kod naše domaćice za hiking staze. Preporučuje nam stari grad Mrsinj, sa stazom koja kreće gotovo iz samog centra Korenice. Staza za nas, priučene planinarke, nije nimalo lagana, kojih dva sata uspona po šumskim stijenama. Na vrhu od 1259 metara nadmorske visine je travnata ravan s koje puca pogled na cijelu okolicu, Korenica je ispod nas, ubavo mjestašce u udolini, u daljini se razlijeva Krbavsko polje, a preko puta nas diže i nadvisuje nas moćna Plješevica. Tek sada shvaćam otkuda toliki Zimmer frei u ovome, po svemu drugom, napuštenom i osamljenom kraju. Priroda je prelijepa i neuništiva, a ostatak Europe dolazi ovamo po zrno autentičnosti, makar bilo jasno da je kraj devastiran ratom, a kasnije i općom političkom i društvenom nebrigom. Naša domaćica, Ljilja, koja se iz Novog Sada doselila ovdje u Korenicu kako bi na muževom obiteljskom imanju pokrenula Zimmer frei preuredivši staru vodenicu, časti nas po povratku s planinarenja s nekoliko komada lenje pite. Odmaramo se u krevetu i gledamo Opsadu Lenjingrada na televizoru. Jedna mučna slika sustiže drugu - glad je pregolema, umire se u hiljadama, a nama lenja pita i Zimmer frei spika zastaje u grlu.


Zimmer frei

U pravoj turističkoj maniri raspitujemo se kod naše domaćice za hiking staze. Preporučuje nam stari grad Mrsinj, sa stazom koja kreće gotovo iz samog centra Korenice. Staza za nas, priučene planinarke, nije nimalo lagana, kojih dva sata uspona po šumskim stijenama. Na vrhu od 1259 metara nadmorske visine je travnata ravan s koje puca pogled na cijelu okolicu, Korenica je ispod nas, ubavo mjestašce u udolini, u daljini se razlijeva Krbavsko polje, a preko puta nas diže i nadvisuje nas moćna Plješevica. Tek sada shvaćam otkuda toliki Zimmer frei u ovome, po svemu drugom, napuštenom i osamljenom kraju. Priroda je prelijepa i neuništiva, a ostatak Europe dolazi ovamo po zrno autentičnosti, makar bilo jasno da je kraj devastiran ratom, a kasnije i općom političkom i društvenom nebrigom. Naša domaćica, Ljilja, koja se iz Novog Sada doselila ovdje u Korenicu kako bi na muževom obiteljskom imanju pokrenula Zimmer frei preuredivši staru vodenicu, časti nas po povratku s planinarenja s nekoliko komada lenje pite. Odmaramo se u krevetu i gledamo Opsadu Lenjingrada na televizoru. Jedna mučna slika sustiže drugu - glad je pregolema, umire se u hiljadama, a nama lenja pita i Zimmer frei spika zastaje u grlu.


Una

Spuštamo se prema slapovima Une, nesigurne jesmo li pogodile pravi put – jer cesta je seoska, uska, a vrlo brzo kreće i pravi šumski downhill makadam. Auto struže i proklizava po šljunku, spuštamo se dalje i dalje, iz okuke i okuku, kao da se spuštamo u neko pakleno grotlo, a ne u najljepše slapove u cijelom toku Une. Kada stižemo dolje, putem kojim se zasigurno mnogi neće usuditi proći, pješice zaobilazimo takozvanu unsku prugu koja već odavno ne saobraća i prolazeći kroz arboretum (koji je netko ipak uredio) stižemo do slapova Une. I to kakvih slapova. Visoki dvadesetak metara, vodopadi silovito huče i buče, nezainteresirani za probleme obje granične strane, silovito se spuštajući u riječne sedre. Mi smo same (opet) s ove hrvatske strane, dok na bosanskoj vrve izletnici, šetaju se po uređenim drvenim mostovima, a posjet će vjerojatno završiti u nekoj obližnjoj, živopisnoj kafani. U jednom od brojeva Novosti, samostalnog srpskog tjednika, neko vrijeme nakon puta u Liku, pročitati ću tekst Pauline Arbutine, reportažu iz mjesta Štrbački buk te razgovore sa stanovnicima mjesta koji već dugo i neuspješno zahtijevaju da se područje proglasi parkom prirode, jednako kao što su učinili Bosanci, da se napravi granični prijelaz u Martin Brodu, koji bi omogućio da se cijelo područje od slapova do vrela Une (na hrvatskoj strani) poveže u jedinstvenu turu, ukratko, imaju ideju i volju i vape za pokretanjem bilo kakve aktivnosti u ovom mjestu. Njihove vapaje čini se, nema tko da čuje.


Una

Spuštamo se prema slapovima Une, nesigurne jesmo li pogodile pravi put – jer cesta je seoska, uska, a vrlo brzo kreće i pravi šumski downhill makadam. Auto struže i proklizava po šljunku, spuštamo se dalje i dalje, iz okuke i okuku, kao da se spuštamo u neko pakleno grotlo, a ne u najljepše slapove u cijelom toku Une. Kada stižemo dolje, putem kojim se zasigurno mnogi neće usuditi proći, pješice zaobilazimo takozvanu unsku prugu koja već odavno ne saobraća i prolazeći kroz arboretum (koji je netko ipak uredio) stižemo do slapova Une. I to kakvih slapova. Visoki dvadesetak metara, vodopadi silovito huče i buče, nezainteresirani za probleme obje granične strane, silovito se spuštajući u riječne sedre. Mi smo same (opet) s ove hrvatske strane, dok na bosanskoj vrve izletnici, šetaju se po uređenim drvenim mostovima, a posjet će vjerojatno završiti u nekoj obližnjoj, živopisnoj kafani. U jednom od brojeva Novosti, samostalnog srpskog tjednika, neko vrijeme nakon puta u Liku, pročitati ću tekst Pauline Arbutine, reportažu iz mjesta Štrbački buk te razgovore sa stanovnicima mjesta koji već dugo i neuspješno zahtijevaju da se područje proglasi parkom prirode, jednako kao što su učinili Bosanci, da se napravi granični prijelaz u Martin Brodu, koji bi omogućio da se cijelo područje od slapova do vrela Une (na hrvatskoj strani) poveže u jedinstvenu turu, ukratko, imaju ideju i volju i vape za pokretanjem bilo kakve aktivnosti u ovom mjestu. Njihove vapaje čini se, nema tko da čuje.


Nevidljivi

Nisam ih vidjela, samo poneki trag. O njima je, kao njihova sjena, svjedočila brojnost policije koja je tako zdušno čuvala hrvatsku granicu, prisilno vraćajući migrante natrag u Bosnu, suprotno važećim zakonskim propisima, i poneki osobni predmet, ruksak ili tako nešto, već isprani kišom, ostavljeni u žurbi, na šumskoj stazi. Bili su tu, sveprisutni, a ipak neprisutni, u stalnom kretanju, u stalnom bijegu i skrivanju, izbjegavajući policijske patrole i stupice. Granica je blizu, ona s BiH, Bihać je na 40 minuta vožnje, Kladuša na sat i 40. Tamo su se smjestili na brzinu sklepani prihvatni centri, tamo hrvatska policija vraća natrag migrante, na negodovanje bosanske policije i lokalnog stanovništva. U području bez signala, u području gdje ni domaćih ljudi nema, najbrojnija grupa kojoj je dozvoljeno da se za vrijeme pandemije kreće zajedno, a to je policija, hvata žive ljude, koji imaju volju za životom, i baca ih nazad, što dalje od nas i naših, koji i sami (legalno) bježe, uglavnom u istom pravcu.


Nevidljivi

Nisam ih vidjela, samo poneki trag. O njima je, kao njihova sjena, svjedočila brojnost policije koja je tako zdušno čuvala hrvatsku granicu, prisilno vraćajući migrante natrag u Bosnu, suprotno važećim zakonskim propisima, i poneki osobni predmet, ruksak ili tako nešto, već isprani kišom, ostavljeni u žurbi, na šumskoj stazi. Bili su tu, sveprisutni, a ipak neprisutni, u stalnom kretanju, u stalnom bijegu i skrivanju, izbjegavajući policijske patrole i stupice. Granica je blizu, ona s BiH, Bihać je na 40 minuta vožnje, Kladuša na sat i 40. Tamo su se smjestili na brzinu sklepani prihvatni centri, tamo hrvatska policija vraća natrag migrante, na negodovanje bosanske policije i lokalnog stanovništva. U području bez signala, u području gdje ni domaćih ljudi nema, najbrojnija grupa kojoj je dozvoljeno da se za vrijeme pandemije kreće zajedno, a to je policija, hvata žive ljude, koji imaju volju za životom, i baca ih nazad, što dalje od nas i naših, koji i sami (legalno) bježe, uglavnom u istom pravcu.


Start

Na rezidenciju odlazim jedno rano oktobarsko jutro krizne 2020. godine, putujući s friškom vozačicom, umjetnicom, u 20 godina starom Fiat Uno cabrio. Krećemo iz Rijeke, odabiremo put preko Ravne gore, odnosno Gomirja. Između te dvije točke poželimo spustiti krov – jer prolazimo kroz Gorski kotar gdje temperatura nikada nije ona sa sunčane rivijere – i u nespretnom manevru zaustavljanja, odnosno okreta na naplatnoj rampi – nastavljamo put dalje. Pored nas prolaze table s istim mjestima koje smo već prošle, ne sumnjamo ništa dok ne dođemo u Čavle, dakle, ponovo smo nadomak Rijeke. Grcamo od smijeha zbog ove neočekivane avanture i još jednom krećemo prema Lici, ali sada se odlučujemo za drugačiji smjer, preko Senja, pa kroz šumske serpentine prema Korenici.


Start

Na rezidenciju odlazim jedno rano oktobarsko jutro krizne 2020. godine, putujući s friškom vozačicom, umjetnicom, u 20 godina starom Fiat Uno cabrio. Krećemo iz Rijeke, odabiremo put preko Ravne gore, odnosno Gomirja. Između te dvije točke poželimo spustiti krov – jer prolazimo kroz Gorski kotar gdje temperatura nikada nije ona sa sunčane rivijere – i u nespretnom manevru zaustavljanja, odnosno okreta na naplatnoj rampi – nastavljamo put dalje. Pored nas prolaze table s istim mjestima koje smo već prošle, ne sumnjamo ništa dok ne dođemo u Čavle, dakle, ponovo smo nadomak Rijeke. Grcamo od smijeha zbog ove neočekivane avanture i još jednom krećemo prema Lici, ali sada se odlučujemo za drugačiji smjer, preko Senja, pa kroz šumske serpentine prema Korenici.


Samoća

Na rezidenciju odlazim jedno rano oktobarsko jutro krizne 2020. godine, putujući s friškom vozačicom, umjetnicom, u 20 godina starom Fiat Uno cabrio. Krećemo iz Rijeke, odabiremo put preko Ravne gore, odnosno Gomirja. Između te dvije točke poželimo spustiti krov – jer prolazimo kroz Gorski kotar gdje temperatura nikada nije ona sa sunčane rivijere – i u nespretnom manevru zaustavljanja, odnosno okreta na naplatnoj rampi – nastavljamo put dalje. Pored nas prolaze table s istim mjestima koje smo već prošle, ne sumnjamo ništa dok ne dođemo u Čavle, dakle, ponovo smo nadomak Rijeke. Grcamo od smijeha zbog ove neočekivane avanture i još jednom krećemo prema Lici, ali sada se odlučujemo za drugačiji smjer, preko Senja, pa kroz šumske serpentine prema Korenici.


Samoća

Na rezidenciju odlazim jedno rano oktobarsko jutro krizne 2020. godine, putujući s friškom vozačicom, umjetnicom, u 20 godina starom Fiat Uno cabrio. Krećemo iz Rijeke, odabiremo put preko Ravne gore, odnosno Gomirja. Između te dvije točke poželimo spustiti krov – jer prolazimo kroz Gorski kotar gdje temperatura nikada nije ona sa sunčane rivijere – i u nespretnom manevru zaustavljanja, odnosno okreta na naplatnoj rampi – nastavljamo put dalje. Pored nas prolaze table s istim mjestima koje smo već prošle, ne sumnjamo ništa dok ne dođemo u Čavle, dakle, ponovo smo nadomak Rijeke. Grcamo od smijeha zbog ove neočekivane avanture i još jednom krećemo prema Lici, ali sada se odlučujemo za drugačiji smjer, preko Senja, pa kroz šumske serpentine prema Korenici.


Zadatak

Radi se o umjetničkoj rezidenciji, pristojno bi bilo za pretpostaviti da je potreban neki, jednako pristojan, takozvani „output“. Rezultat boravka i rada, opravdanje javnih sredstava. Ipak, čini mi se da voditeljica organizacije Polygon, koja organizira rezidenciju i poziva umjetnike i kulturne radnike, nema taj kulturni proizvod/rezultat/output na umu. Njen naputak sam shvatila kao „Upoznaj Liku i odmori se“. Neodređeno sam planirala pisati o vremenu, ne o samoj Lici, nego o doživljaju vremena u Lici, računajući da je Lika nepregledna, velika i sama i da će njeno vrijeme i moje vrijeme u njoj drugačije teći, da će na neki način upravo Lika biti taj raskid s (mojim) korporativnim vremenom, i sa onim općim „ratovima vremena“ o kojima piše Mark Fisher u istoimenom tekstu. Ono što sam zapravo namjeravala je utopiti se u memljivosti (puno memle, vlage, a može značiti i opojno i mirisavo, omamljujuće čak) Like, njenih polja i šuma, makadama, serpentina, izvora i slapova.


Zadatak

Radi se o umjetničkoj rezidenciji, pristojno bi bilo za pretpostaviti da je potreban neki, jednako pristojan, takozvani „output“. Rezultat boravka i rada, opravdanje javnih sredstava. Ipak, čini mi se da voditeljica organizacije Polygon, koja organizira rezidenciju i poziva umjetnike i kulturne radnike, nema taj kulturni proizvod/rezultat/output na umu. Njen naputak sam shvatila kao „Upoznaj Liku i odmori se“. Neodređeno sam planirala pisati o vremenu, ne o samoj Lici, nego o doživljaju vremena u Lici, računajući da je Lika nepregledna, velika i sama i da će njeno vrijeme i moje vrijeme u njoj drugačije teći, da će na neki način upravo Lika biti taj raskid s (mojim) korporativnim vremenom, i sa onim općim „ratovima vremena“ o kojima piše Mark Fisher u istoimenom tekstu. Ono što sam zapravo namjeravala je utopiti se u memljivosti (puno memle, vlage, a može značiti i opojno i mirisavo, omamljujuće čak) Like, njenih polja i šuma, makadama, serpentina, izvora i slapova.


Partizani

Tito je u Liku nekada slao španske borce, sa srcem i praksom u internacionalizmu, kako bi pokazali ličkim partizanima da nisu svi Hrvati ustaše. Tita je iz Drvara spasila Šesta lička divizija, dobivši dojavu da je opkoljen, prilikom njemačkog desanta na Drvar. O tome desantu, odnosno istoimenom filmu Fadila Hadžića, Jurica Pavičić je napisao tekst smještajući ga u žanr partizanskog super-spektakla nametnutog totalitarnom paradigmom, što je Nebojša Jovanović u Hrvatskom filmskom ljetopisu uspješno demontirao, na nivou filmske reprezentacije i one strogo povijesne. Šesta lička divizija slavno je sudjelovala i u oslobađanju Beograda, proboju Sremskog fronta i oslobođenju Zagreba. Danas u Korenici sve ulice nose imena hrvatskih očeva, ponekih sa dubioznom reputacijom iz našeg zadnjeg ili pak onoga velikog, svjetskog rata. Partizanskih spomenika gotovo da i nema, a nema ni oznake za partizansku bolnicu u Kamenskom koja bi se trebala nalaziti negdje na putu prema Donjem Lapcu. I dok se Rijeka i Istra diče svojim antifašističkim nasljeđem s mnogobrojnim očuvanim spomenicima koji spadaju u sam vrh spomeničke arhitekture u Hrvatskoj, ovdje te povijesti više nema. A nema nikoga ni da o njoj pripovijeda revolucionarne priče.


Partizani

Tito je u Liku nekada slao španske borce, sa srcem i praksom u internacionalizmu, kako bi pokazali ličkim partizanima da nisu svi Hrvati ustaše. Tita je iz Drvara spasila Šesta lička divizija, dobivši dojavu da je opkoljen, prilikom njemačkog desanta na Drvar. O tome desantu, odnosno istoimenom filmu Fadila Hadžića, Jurica Pavičić je napisao tekst smještajući ga u žanr partizanskog super-spektakla nametnutog totalitarnom paradigmom, što je Nebojša Jovanović u Hrvatskom filmskom ljetopisu uspješno demontirao, na nivou filmske reprezentacije i one strogo povijesne. Šesta lička divizija slavno je sudjelovala i u oslobađanju Beograda, proboju Sremskog fronta i oslobođenju Zagreba. Danas u Korenici sve ulice nose imena hrvatskih očeva, ponekih sa dubioznom reputacijom iz našeg zadnjeg ili pak onoga velikog, svjetskog rata. Partizanskih spomenika gotovo da i nema, a nema ni oznake za partizansku bolnicu u Kamenskom koja bi se trebala nalaziti negdje na putu prema Donjem Lapcu. I dok se Rijeka i Istra diče svojim antifašističkim nasljeđem s mnogobrojnim očuvanim spomenicima koji spadaju u sam vrh spomeničke arhitekture u Hrvatskoj, ovdje te povijesti više nema. A nema nikoga ni da o njoj pripovijeda revolucionarne priče.